Inköpspriset är inte allt
Mycket prat om elbilar blir det, inte konstigt det, vi kan nog ändå kalla det för den största revolutionen inom bilbranschen sedan.. Ja, sedan lång tid!
” – Elbilen är så dyr, det har jag inte råd med. Kostar ju runt miljonen.”
Detta är en kommentar man hör oftare än sällan. Vad många då utgår från är elbilar från Tesla vars modeller de senaste åren kostat från 936 900 kr* i inköp. Men redan idag ser det annorlunda ut: utöver ett omfattande laddningsnät har allt fler aktörer lanserat riktigt prisvärda och bra alternativ till elbilar.
Så, till den stora frågan, vad kostar då en elbil? Många utgår från vad bilens inköpspris är, och beaktar endast denna faktor. Men det är en missvisande bild av kostnaden för din bil av flera anledningar. Dels är bilens inköpspris minus vad du får för bilen när du säljer den (restvärdet) i slutändan det som avgör vad bilen kostar dig, inte vad just inköpspriset är. Utöver denna kostnad finns också en rad kringkostnader till bilen som tillsammans utgör din totalkostnad.
Av denna anledning går vi igenom en enklare så kallad ”Total cost of ownership” (TCO). Detta för att se vad den verkliga, totala, kostnaden av din bil är. Räkneexemplet nedan jämför:
1: En begagnad bil i golf-klassen för 90 000 kr.
2: En bensinbil för 2699kr/mån på privatleasing hos oss. Försäljningspris kontant är ca 170 000 kr.
3: Elbilen Nissan Leaf för 3799kr/mån på privatleasing hos oss. Försäljningspriset kontant är ca 389 000 kr (innan statlig subvention på 60 000 kr).
Räkneexempel 1: Begagnad bil
Begagnad bil, årsmodell 2014-2015, storlek likt jämförelsebilen Nissan Leaf:
Bränslekostnader: 15 600 kr/år (Räknat på förbrukning 0,65 liter/mil, bensinpriset 16 kr/liter och körsträckan 1500 mil/år)
Årsskatt: 1200 kr/år.
Helförsäkring: 6480 kr/år (priset är det billigaste från prisjämförelsesajten compricer, räknat på en bil i golf-klass och ålder 31).
Service: 5000 kr/år
Slitage: 3000 kr/år (däck, bromsar, reparationer osv. Lågt räknat och en oviss kostnad, kan variera)
Värdeminskning: 8000 kr/år (Förhållandevis lågt räknat. I och med bilens ålder har den största värdeminskningen redan skett. Oviss kostnad, kan variera.)
Billån: 2844kr/år (räknat på pris 90 000 kr för bilen, 20% kontantinsats och därmed lån på 72 000 kr samt ränta 3,95%)
Vägassistans: 400 kr/år
Totalkostnad: 42 524 kr/år = 3545 kr/mån.
I detta har du inga garantier och slitagekostnaderna (även eventuellt värdeminskningen) kan skjuta i höjden. Utöver detta att du har en äldre bil med äldre teknik.
Räkneexempel 2: Bensinbil på privatleasing
Helt ny bensinbil med privatleasing hos oss, storlek likt jämförelsebilen Nissan Leaf:
Bränslekostnader: 12 000 kr/år (Räknat på förbrukning 0,5 liter/mil, bensinpriset 16 kr/liter och körsträckan 1500 mil/år)
Årsskatt: 4500 kr/år (I och med att bonus-malus infördes 2018-07-01 är årsskatten högre de första 3 åren; https://www.transportstyrelsen.se/bonusmalus)
Helförsäkring på din bil: 0 kr (ingår då du har vagnskadegaranti)
Service: 0 kr (ingår)
Slitage: 0 kr (Ny bil, räknat på de 1500 mil/år bör det ej uppstå onormalt slitage vid avtalets slut)
Värdeminskning: 0 kr (med privatleasing hos oss berörs du inte av värdeminskning).
Billån: 0 kr.
Vägassistans: 0 kr (ingår)
Leasingavgift: 32 388 kr/år (räknat på exempel bil som kostar 2699kr/mån, detta för att nå en bil med automat-låda i och med att Nissan Leaf har det)
Totalkostnad: 48 888 kr/år = 4074 kr/mån.
I detta har du nybilsgaranti och åker en helt ny bil med senaste tekniken & säkerheten.
Räkneexempel 3: Elbilen Nissan Leaf på privatleasing
Helt ny elbil, Nissan Leaf, Privatleasing hos oss:
Bränslekostnader: 2 kr/mil x 1500 mil = 3000 kr/år (detta förutsatt att du aldrig laddar gratis på offentliga platser).
Årsskatt: 360 kr/år.
Helförsäkring på din bil: 0 kr (ingår då du har vagnskadegaranti)
Service: 0 kr (ingår)
Slitage: 0 kr (Ny bil, räknat på de 1500 mil/år bör det ej uppstå onormalt slitage vid avtalets slut)
Värdeminskning: 0 kr (med privatleasing hos oss berörs du inte av värdeminskning).
Billån: 0 kr.
Vägassistans: 0 kr (ingår)
Leasingavgift: 45 588 kr/år.
Totalkostnad: 48 948 kr/år = 4079 kr/mån.
I detta har du nybilsgaranti, åker en helt ny bil med senaste tekniken & säkerheten och får därtill rolig körning med 0-100 km/h på 7,9 sek (motsvarar prestanda som en 180-190 hk bensinmotor). Utöver detta har du framförallt inga avgaser när du är ute och åker!
Slutsats
Så, summa summarum, vad man ändå ser ganska tydligt är:
– Även en begagnad bil kan totalt sett snabbt bli kostsamt, trots lågt inköpspris.
– En elbil är alltså totalt sett inte så mycket dyrare även mot en flera år gammal begagnad bil. Åker du mer mil än 1500 mil/år blir det än mer kostnadseffektivt med elbil. Framförallt så åker du som ovan nämnt en bil som inte har några utsläpp ute på vägen (mycket finns att tala om produktion om batterier, men majoriteten verkar vara överens om att elbilen över sin totala livscykel är mer miljöeffektiv, mer om detta i en senare artikel).
– Elbilen i jämförelse mot en ny bil med förbränningsmotor är mer eller mindre densamma, baserat på utgångspunkterna i räkne-exemplet ovan.
Så, ska du därmed skaffa en elbil? Svaret är såklart: Det beror helt på! På dig, dina körförhållanden och dina behov. Hur många mil per år kör du? Hur stor bil behöver du? Hur ser ditt boende ut? Vad för preferenser och önskemål gällande t.ex. motor och utrustning har du?
Vad det än lutar åt så hjälper vi till att hitta rätt bil för just dig/er. Skriv till oss i vår chatt här nere till höger vid minsta fundering, så rådgör vi tillsammans!
*Prisuppgifter är tagna från www.tesla.com, kan komma att ändras. Idag finns även Model 3 med ett utgångspris på 531 700 kr.